EMPRENEM
Balears 01/04/2017

El crowdfunding de les dones emprenedores

Impulsada des de Mallorca, la plataforma Merakiu pretén ser un desenvolupador d’idees i aglutinar tot tipus de projectes innovadors i solidaris a la recerca de finançament

i
Enric Culat
5 min

Les finances, la gestió d’empreses i els negocis constitueixen un món generalment molt masculinitzat, a pesar que les dones tenen un pes fonamental en qualsevol tipus de mercat. Elles prenen el 85% de les decisions de compra, segons dades del Fons Monetari Internacional. Elles representen el 58% dels graduats universitaris i elles obtenen millors resultats acadèmics. Tot i així, les dones no tenen les mateixes oportunitats laborals que els homes, segons el balanç de l’Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OECD). Les dones obtenen un 30% menys de finançament que els homes en els seus projectes d’emprenedoria, segons estimacions del Banc Mundial. I el pitjor és que, quan finalment aconsegueixen finançament, llavors se’ls apliquen taxes d’interès un 15% més altes, tot i que tenen una morositat un 7% més baixa que els homes, segons coincideixen a apuntar la Comissió Econòmica per Amèrica Llatina i el Carib (CEPAL) i l’empresa d’anàlisi de dades Experian. Encara un percentatge més, en aquest cas facilitat des de l’ONU: l’emprenedoria femenina implica un fort impacte en el teixit social, ja que les dones reinverteixen més del 90% dels ingressos en les seves famílies i comunitats.

Cansades d’acumular dades i més dades que evidencien sempre una enorme desigualtat de gènere, dues emprenedores colombianes residents a Mallorca s’han decidit a fer alguna cosa respecte d’aquest tema i han creant una start-up, Merakiu, una mena de comunitat global d’innovació i finançament que pretén desenvolupar idees, donar vida a projectes i fomentar l’estabilitat financera mitjançant una plataforma de crowdfunding. La seva particularitat i originalitat és que aquesta plataforma va dirigida principalment a dones empresàries o a projectes innovadors que almenys el 50% estigui gestionat per dones. Carolina Galán i Ana María Corredor són les impulsores de Merakiu, que es va posar en marxa el passat dia 8 de març, coincidint amb el Dia internacional de la dona treballadora. La idea és tractar de convertir Merakiu en la primera plataforma d’Europa i Llatinoamèrica de crowdfunding femení, un sistema d’economia col·laborativa i solidària en auge els darrers anys a tot el món i que a Espanya va arrelar amb molta força a finals de la dècada passada, coincidint amb els pitjors anys de la crisi econòmica.

Carolina Galán és una enginyera industrial nascuda a Colòmbia que va venir a Espanya per fer un màster l’IE Business School de Madrid. D’allà se’n va anar a viure a Mallorca, on va conèixer Ana María Corredor, d’ascendència espanyola però també nascuda a Colòmbia, tot i que després va cursar estudis a la UIB. Al seu país natal, Ana María es va formar com a emprenedora i empresària i va retornar novament a Mallorca, on finalment s’ha instal·lat des de fa més de dos anys. Les dues compatriotes no es van conèixer a Colòmbia, sinó aquí, i entre elles de seguida va sorgir molta afinitat per tractar d’impulsar negocis de caire innovador. “Sempre teníem moltes idees, però quasi mai prosperaven perquè malauradament els bancs no financen idees. Per poder tirar endavant els nostres projectes, les persones emprenedores necessitam un capital inicial per mostrar i convèncer els bancs, o cercar inversors, cosa gens fàcil d’aconseguir. D’altra banda, els business angels inverteixen una proporció molt baixa en negocis comandats per dones, amb relació als dels homes. No sabem per què passa, però és així”, es lamenta Ana María.

Actualment, Merakiu funciona només en beta test, en període de proves, però ja ha rebut una quarantena de propostes de projectes d’emprenedoria femenins, els primers 25 dels quals es faran públics, al mateix temps, d’aquí a poques setmanes, segons expliquen les dues impulsores de la plataforma. De moment, els projectes han començat a arribar a través de les xarxes socials i gràcies a la informació transmesa boca a boca. “Ens dirigim només a dones emprenedores, però tot i així els homes són cordialment convidats a col·laborar-hi”, somriu Ana María. De fet, els homes poden participar en la plataforma sempre i que en el projecte en qüestió les dones tinguin almenys la meitat de la responsabilitat en la seva gestió. “Posam en marxa una plataforma de crowdfunding perquè les dones emprenedores necessitam finançament. Hem de passar de la verbalització i del suport, que està molt bé, a la resolució dels problemes”, argumenta una de les dues impulsores de Merakiu, que considera imprescindible, a més de la formació i la capacitació, trobar finançament per tirar endavant els projectes. “Les iniciatives de les administracions que impulsen el Parc Bit, Palma Activa i l’Institut de Formació i Ocupació de Calvià (IFOC), entre d’altres, ofereixen molt bona formació per acostar els joves a l’emprenedoria, explicar com dissenyar i desenvolupar plans de negoci..., però arriba un punt que les emprenedores necessiten més coses, o sigui, arrancar de veritat”, recalca aquesta jove empresària. Ella i la seva companya de treball estan convençudes que el crowdfunding pot esdevenir “una eina ideal per tal que una dona, sigui una empresària d’una ciutat europea o una indígena de l’Amazònia, pugui rebre fons d’altres persones que han cregut en el seu projecte, per la seva qualitat o per la manera empàtica com l’han explicat”. Es tracta, doncs, de finançar idees “gràcies a persones que creuen en altres persones”.

Per entrar a la plataforma, els usuaris s’hauran d’inscriure amb un password amb el qual podran configurar un compte. A partir d’aquí, hi ha dues possibilitats: o bé aportar un projecte per part d’una dona ubicada a qualsevol lloc del món, exposant els objectius econòmics, la fita a aconseguir i, per descomptat, les “recompenses” que s’oferiran a canvi; o bé accedir a la plataforma només per consultar els projectes que més puguin interessar, escollir-ne un i fer una donació econòmica amb una targeta de crèdit. Els projectes seran visibles a la web de Merakiu agrupats en diverses categories: art, causes socials, ciència i tecnologia, menjar, cultura, esports, disseny, energia i medi ambient, finances, negocis, llar i família, literatura, moda, musica i salut, benestar i bellesa.

Les creadores de Merakiu esperen que l’impacte d’aquesta iniciativa es tradueixi en un major protagonisme de la dona en les seves comunitats en l’àmbit mundial, i per això estan treballant de la mà d’importants entitats amb impacte global com l’European Network of Migrant Women, l’IFOC de Calvià, la Fundació Universitat Empresa de la UIB, Treball Solidari i la Corporació Mundial de la Dona, entre d’altres. Merakiu vol donar visibilitat a projectes femenins que necessiten finançar-se, amb categories especialitzades en els interessos de la dona que altres plataformes més generalistes no tenen. També disposarà d’un Marketplace per contribuir a la sostenibilitat dels negocis que s’han acabat de crear i cercarà finançament per a causes socials a favor de la dona, en línia amb el que el Banc Mundial ha definit com una eina per “l’ascens de la resta”. Finalment, i com que a Merakiu pensen que “l’èxit d’una dona és l’èxit de totes les dones”, han creat una “Cadena de Favors”, que destinarà part dels guanys a “donar vida” a altres causes socials i projectes d’emprenedoria femenina.

Divendres, Merakiu fa participar en la primera fira Empleat Calvià, organitzada per l’Ajuntament de Calvià i l’IFOC, en el que podria considerar-se el primer acte públic en el qual s’ha donat a conèixer la plataforma. Empleat Calvià es va fer els dies 30 i 31 de març a Palmanova, amb la participació d’emprenedors, ponents, empreses i institucions interessades a promoure les oportunitats d’ocupació, explicar experiències vinculades a l’emprenedoria i exposar diferents vies d’accés a la formació, coworking, beques i els sistemes de finançament per a emprenedors i start-up. Més info a http://merakiu.com/

stats