20/06/2017

La Bibiana, la monja i els óssos

2 min

Nou Fora de sèrie, el programa que emeten alguns diumenges alterns a TV3. Havia de ser la revelació de la temporada però a nivell d’audiència s’ha anat desinflant molt. En l’última edició, la periodista Bibiana Ballbé entrevistava Rosa Oriol, l’ànima de l’empresa familiar Tous. El duet funcionava i Ballbé va conduir amb naturalitat l’entrevista a la dissenyadora de joies. El programa podia generar interès, d’una banda, als fans incondicionals de la periodista pel seu retorn a la pantalla, també als addictes al famós osset Tous i potser a alguns encuriosits pel món de l’empresa. Però és obvi que tenia un morbo addicional a nivell mediàtic: saber si sortiria a la conversa l’acord judicial que va implicar un dels gendres dels Tous per haver mort a trets un lladre que va entrar a robar a la seva finca.

El complement més insòlit va ser l’aparició de la monja mediàtica sor Lucía Caram. Incorporar-la a la dinàmica del programa trencava amb l’excés de superficialitat i elitisme. Sol passar en reportatges que es desenvolupen en un context d’opulència: hi ha la necessitat d’evidenciar que a part de rics també són bones persones, senzilles i que tenen consciència social. A més, el Fora de sèrie va afavorir sor Lucía Caram. Les seves excessives aparicions a Telecinco, amb entrevistes tòpiques i participacions en programes vulgars, han distorsionat l’essència de la seva tasca. En aquesta ocasió, la religiosa va tenir l’oportunitat d’explicar millor quina és la seva activitat professional quotidiana i la capacitat expeditiva a l’hora de trobar recursos per ajudar els més desfavorits. En l’inventari dels seus contactes amb les altes esferes, vam veure que Caram té vincles amb La Caixa, el Barça, Tous, Coca-Cola i Messi. Si hi sumem el seu fil directe amb Déu, la monja pot pujar al podi de les tres persones més influents de Catalunya. Com a nota còmica, el vestit de Bibiana Ballbé semblava la versió miniatura de l’hàbit blanc de sor Lucía Caram. Sovint, l’esteticisme tan potent a nivell de vestuari de la presentadora treu massa protagonisme al seu vessant periodístic, en desvia l’atenció i la frivolitza una mica a nivell professional.

El Fora de sèrie va mantenir l’equilibri entre l’inevitable publireportatge i l’entreteniment. El final del programa, amb l’entrevista més personal al matrimoni Tous, va ser estrany. Esperar a l’última pregunta, just abans del comiat, per treure amb un eufemisme el conflicte judicial del gendre (“Com heu portat els cops més difícils?”) va comportar una clausura abrupte. Va semblar que Ballbé complia amb un tràmit periodístic inevitable que ni a ella mateixa li venia gaire de gust assumir i que li generava incomoditat. Ja s’entén, pel bagatge, l’especialitat i el tarannà de la periodista, que a l’hora de treballar, se sent més còmoda parlant d’óssos que de coses de Mossos.

stats