Opinió 03/12/2016

Aposta pel comerç i pel turisme

El repte consisteix a fer que les bones dades d’afluència siguin més constants la resta de l’any i intentar reduir al màxim possible la tant temuda estacionalitat

i
Marc Ballestà
3 min

Som a les portes d’un nou pont de la Puríssima i aquest any, com ja va passar en el darrer, es preveu una afluència massiva de turistes que atrets pel comerç i per la neu esperem que tinguin un impacte molt positiu en la nostra economia. I és que el problema no és tenir una bona afluència per aquestes dates; la suma de factors externs com ara tenir les pistes obertes, estar a prop de les festes de Nadal, ser un pont festiu a Espanya, etc... porta que així sigui. El repte consisteix a fer que les bones dades d’afluència siguin més constants la resta de l’any i intentar reduir al màxim possible la tant temuda estacionalitat.

Tot i que des del Govern s’està treballant en molts aspectes per aconseguir això, citaré dues de les línies que han de servir per a això i per garantir que Andorra continuarà sent en el futur un lloc atractiu per als turistes durant tot l’any: l’aposta pel comerç de qualitat i l’experiència de compra i l’aposta per l’allotjament de qualitat per als turistes.

En el cas del comerç, un element clau ja que segons les enquestes és el primer motiu pel qual els nostres turistes vénen a Andorra, estem en una clara situació de risc ja que l’anàlisi feta demostra una clara pèrdua de competitivitat. Per aquest motiu, el Govern ha impulsat un Pla Estratègic del Comerç, un pla ambiciós i que no defuig ni la realitat ni les dificultats, que després de la feina de diagnòstic per identificar els punts forts i febles del sector comercial, ha determinat un conjunt de 111 accions a implementar a curt, mitjà i llarg termini i per a les quals es calcula que serà necessària una inversió de 115 milions (entre tots els actors). Un pla estratègic que ens permeti guanyar en competitivitat de nou i potenciar un comerç de qualitat i basat en l’experiència de compra, que ens permeti rellançar de nou la marca Andorra en aquest sector i ser un pol d’atracció de turisme.

En el cas de l’allotjament turístic, aquesta mateixa setmana s’ha debatut en el si del Consell General una esmena a la totalitat al projecte de Llei general de l’allotjament turístic, una esmena presentada pel grup Liberal a un projecte de llei que el que pretén és posar aquells elements de regulació i control necessaris per a un doble objectiu: assegurar que tots els actors d’aquest sector participin amb unes regles clares i amb igualtat de condicions, evitant així l’intrusisme i també el desmesurat creixement d’algun dels tipus d’allotjaments. I determinar un règim de classificació dels allotjaments turístics clar i basat en la qualitat del servei. Aquest nou règim de classificació persegueix a la vegada un doble objectiu: assegurar la qualitat del servei que es dóna als clients i que al final és el que ens permetrà vendre la marca Andorra (a l’igual que a la resta dels sectors com el comerç que hem comentat abans), i permetre un increment del preu mitjà, però no a través d’una imposició de preus que atempta al lliure comerç sinó forçant una aposta per la qualitat, ja que s’obligarà els establiments a tenir-la.

Tirar endavant aquestes dues línies de treball és una aposta clara per tornar a fer d’Andorra un referent del turisme al sud d’Europa basant-se en la qualitat i l’experiència dels usuaris.

stats