Opinió 31/05/2017

La nova Jornada

Hem començat a veure titulars sensacionalistes que prometen una de les millors experiències del dia si accedim a la notícia

i
Pau Riera Dejuan
2 min

El 9 Esportiu va ser el primer diari que va arribar-me a les mans. Poques pàgines, molt contingut poliesportiu i titulars i portades que ara veig que intenten destacar enmig de la voràgine informativa esportiva dominada pel binomi del pont aeri entre Madrid i Barcelona. Vaig aficionar-me a llegir amb aquest diari, de paper, i ja no he parat.

A mesura que la tecnologia ha anat guanyant terreny en les nostres vides, hem vist com les redaccions dels principals diaris han anat virant cap a un sistema integrat on la web i el paper comparteixen protagonisme. La baixada de les vendes de les versions en paper han arribat de la mà del naixement de molts mitjans únicament digitals que basen la major part del trànsit que reben en els perfils de les xarxes socials. Ha nascut una nova manera de comunicar.

Aquest fet ha comportat, i els lectors i consumidors ho hem permès, l’aparició del pescaclics. Hem començat a veure titulars sensacionalistes que prometen una de les millors experiències del dia si accedim a la notícia. Els posts a les xarxes socials són els que mantenen les visites als mitjans i què, a la fi, permeten seguir tenint ingressos publicitaris. El dilema moral i professional és trobar el punt mitjà entre seguir fent bona informació i fer sobreviure els mitjans tant pel que fa a la credibilitat com als reptes econòmics.

Entre els professionals del sector, la lluita sembla mig perduda però a voltes hi ha un bri d’esperança. La Jornada, un nou mitjà que pretén cobrir tot el territori dels Països Catalans, és l’últim i segurament el més ambiciós. Aquest afany de protagonisme, però, no ve donat per l’avidesa de l’èxit, ni per tenir més seguidors que ningú. Són ambiciosos perquè volen comunicar de la millor manera possible i això vol dir fer-ho sense perdre de vista les noves fórmules però amb la dignitat i respecte d’abans.

Volen sortir en paper, perquè com diu Isabel-Clara Simó, “volem seguir retallant notícies i ensenyar-les als amics, i fer els mots encreuats”. Volen oferir informació diària perquè tenen la missió, com a bon mitjà, d’observar el poder i informar-ne als ciutadans.

Enmig de la crisi de credibilitat dels mitjans, de les acusacions de ser partidistes, de cedir a les pressions dels poders econòmics i de la informació mal gestionada, La Jornada és una finestra oberta enmig d’un dia dominat pel gregal. La sensació d’agafar un diari del quiosc i llegir-lo sense pressa, pàgina a pàgina, segueix sent única. L’atreviment de fer-ho oferint una manera diferent de mirar, veure i entendre el món només es pot definir com esperança.

Benvinguts!

stats