Pirineus 09/02/2017

Pau Lozano: "Tenim moltes mancances de mobilitat i posar els milions a l'aeroport és llençar-los"

L’ARA Andorra publica aquesta setmana entrevistes amb els líders dels grups municipals de l’Ajuntament de la Seu d’Urgell

F.a.
3 min
Pau Lozano és regidor de la CUP a l'Ajuntament de la Seu

Andorra la VellaDesprés d'acumular experiència política a diverses formacions i entitats de l'esquerra independentista, Pau Lozano fa un any i mig que va posar un peu a l'Ajuntament de la Seu. L'únic regidor que la CUP té al consistori repassa l'actualitat i fa balanç, en aquesta entrevista concedida a l'ARA Andorra.

Com es va viure des de l'esquerra independentista de la Seu l'evolució del 9-N, des de l'anunci del referèndum a la consulta popular i el judici, aquesta setmana, a Mas, Ortega i Rigau?

Des de l'esquerra independentista i moviment popular de la Seu, quan hi va haver acord pel referèndum, es va viure molt positivament, però després, la pregunta que es formulava ja no ens acabava d'agradar, i aleshores es va acabar el procés participatiu, que estava molt bé com a mobilització, però era una renúncia a un referèndum. A l'entorn d'aquí ens va quedar un sabor de boca bo per la mobilització però dolent pel govern, perquè va acceptar i obeir allò que deien els tribunals.

I el procés judicial que se n'ha derivat?

El judici a un govern que ha acatat i renunciat a fer el referèndum és una mostra més que no hi ha res a parlar ni a discutir amb l'Estat espanyol. Si no ens deixen fer un procés participatiu, creiem que hem d'anar per la línia unilateral. La defensa dels imputats, que han acatat la legalitat, és d'una època passada. Estem en una altra etapa, on no ens hem de justificar per fer allò que ens ha demanat el nostre poble.

Què el mou a saltar a l'Ajuntament?

És una decisió bastant col·lectiva. A nivell de moviment popular a la Seu portàvem temps fent una crítica a l'Ajuntament i pensàvem fer una candidatura municipal que ajuntés les veus crítiques de diferents espais de la ciutat. Els companys em van escollir i jo encantat perquè és un honor poder-los representar.

Com ha viscut el seu, i el de la seva formació, primer any i mig de mandat com a regidor?

La lectura que fèiem durant les eleccions era que hi havia majories que havien d'anar canviant i que podríem tenir bastant joc a l'hora de construir. A la pràctica hem acabat veient que hi ha un govern de PDeCAT que fa i desfà al seu gust. La majoria de coses ens arriben amb poca capacitat de reacció.

Tenir un regidor al ple allibera de pressió a l'hora de proposar i negociar amb la resta de formacions, però també dificulta tirar endavant propostes.

Matemàticament no som necessaris i la capacitat de pressió és la que és. La capacitat de fer complir allò aprovat al plenari no l'hem trobada encara. Per exemple, reclamem un estudi que digui quants diners s'estalvia l'Església per l'IBI rebaixat, això s'ha aprovat fa un any i mig i no s'ha aplicat.

Quines propostes li agradaria que veiessin la llum?

La Comissió de transparència i participació ciutadana, que no ha tingut cap tipus de recurs. Fa quatre mesos que hi ha una persona de baixa i no hi ha intenció de substituir-la. En aquella comissió vam consensuar amb els grups un procés participatiu que impulsés modes de participació entre els ciutadans i l'Ajuntament, per proposar coses i millores, era un procés ambiciós, que culminava a curt termini, ja estava acordat a nivell polític, havia d'iniciar-se al setembre i de moment no s'espera que comenci.

Andorra i l'Alt Urgell haurien de col·laborar per fer l'aeroport funcional?

L'aeroport és una infraestructura que entenem innecessària pel volum que hi ha de transport. Creiem que s'han abocat molts milions d'euros i més que se n'abocaran amb un resultat nefast. Cal buscar altres mecanismes de foment de l'economia i de transport. Tenim uns serveis públics de transport col·lapsats i precaris, i l'accés a Andorra és més del mateix. L'aeroport acabarà servint només a clients elitistes, perquè la major part de la població no s'ho podrà permetre. Cal un altre tipus de foment del transport i de l'economia. Tenim moltes mancances de mobilitat i posar els milions d'euros a l'aeroport és llençar-los. Ja se n'han invertit 14 o 15, i en queden 10 o 12 més, i el que s'espera obtenir és insignificant pels recursos que s'hi destinaran.

stats