Societat 10/04/2017

L'escut andorrà inspira els microproductors de vi per donar-se a conèixer al món

Els quatre cellers andorrans uneixen forces i es presenten conjuntament a la segona fira més rellevant del sector

Francesc Alguacil
3 min
Estand dels cellers andorrans a la Fira

Entre les fórmules que busquen el Govern i els empresaris per revertir el model productiu i econòmic del país n'hi ha una, que tenen ben a prop, i que funciona. Es tracta de seguir el lema que regeix l'escut d'Andorra: 'Virtus Unita Fortior', traduït com 'la virtut unida és més forta'. Això és el que han fet, malgrat les desavinences recents -no hi eren tots a la darrera Fira celebrada a Sant Julià-, els quatre microproductors de vi del país per traspassar la barrera dels Pirineus i donar a conèixer el seu producte excepcional al món.

Excepcional, explica Toni Colom, de Casa Beal, perquè als distribuïdors "els sobta el tipus de vins que fem". Perquè els vins andorrans són "diferents, per les vinyes plantades en alçada i les oscil·lacions de temperatura entre el dia i la nit, perquè això fa que pugi el nivell de sucres, que li donen un gust diferent". La barreja de climatologia mediterrània, atlàntica i muntanyenca li dona al suc una particularitat que "sorprèn".

Sorprèn als milers de persones que des de diumenge fins dimecres visiten Vinitaly, la segona fira de productors de vins més important, pel volum d'expositors i de negoci, del món. Les xifres són contundents: entre els més de 4.000 expositors i els 130.000 visitants provinents de 140 països hi oneja la tricolor. Els quatre microproductors de vi del país, Borda Sabaté, Casa Beal, Mas Berenguer i Casa Auvinyà, han unit forces per presentar-se en societat. L'estand d'Andorra a la fira desperta alguna cosa més que la curiositat dels visitants.

"Estem a l'hangar internacional i fem d'ambaixadors del país, aquí, entre paret i paret tenim Austràlia i Rússia, ubiquem Andorra al mapa per a la gent que ens visita i que queda molt sorpresa tant per d'on venim com pel què fem", explica Colom des de Verona, on se celebra l'esdeveniment. El primer dia de la Fira, els quatre cellers ja havien establert negoci amb els EUA i Japó.

La recepta de "l'èxit" que assegura Colom que estan tenint els vins andorrans a la Fira és la següent: a més d'oferir un producte atípic o excepcional, van tots quatre cellers a la una. No es fan competència i exporten de manera global, per sumar quantitats i dividir impostos. "Vam pensar que era absurd que cadascú anés per la seva banda i vam deduir que junts eren més forts", explica el microproductor. Tota una operativa que no existia i que, amb el suport del Govern per superar els tràmits duaners, ha resultat un encert.

La bandera d'Andorra és present al 'Vinitaly'

Els cellers d’Andorra presentaran aquest dimarts de manera conjunta els seus vins dins dels tallers de degustació que l’organització porta a terme. La valoració del desenvolupament de la primera jornada ha estat "molt positiva" pel públic professional que s’ha apropat fins l’estant d’Andorra i que permet els quatre cellers presentar de manera directa els seus vins amb els interlocutors de sectors de la gastronomia i la distribució de vins del sector internacional.

Aquesta participació ha estat possible gràcies a la iniciativa dels cellers amb la col·laboració de l'APRA (associació de pagesos i ramaders d’Andorra) i els Ministeris d’Agricultura i Turisme del Govern d’Andorra.

Cues d'entrada al 'Vinitaly'
stats